Er du stresset? Har du svært ved at slippe bekymringerne, når du kommer hjem?

Qi Gong kan hjælpe dig med at afhjælpe stress.

Læs her hvorfor den kinesiske meditationsform er godt for dig med stress eller spring direkte til de afstressende øvelser nederst på siden.

Hvad er Qi Gong

Qi Gong er en fællesbetegnelse for forskellige kinesiske helbredsøvelser eller helsebevægelser. Når du træner Qi Gong, bevæger du stille kroppen i bestemte flydende bevægelser, mens du styrer dit åndedræt. Bevægelserne styrker kroppen, øger mobiliteten og opbygger kroppens indre kraft. Du kan tænke på øvelserne som kinesisk yoga eller meditation i bevægelse. Ofte er øvelserne inspireret af dyr som tranen, tigeren, slangen etc.

Navnet Qi Gong bygges op af ordene ’Qi’ og ’Gong’. Ordet ’Qi’, betyder energi og ’Gong’ betyder kultivering. Det er altså en kultivering af kroppens energi. Mange siger, at de kan mærke en ny energi i kroppen efter have trænet Qi Gong i længere tid.

Oprindelse

Qi Gong er en 3-4.000 år gammel træningsfrom, som er baseret på den old gamle kinesisk medicin (TCM). Ideen bag TCM er, at kroppen er en helhed. Der er altså en sammenhæng og dynamisk balance mellem alle organer i hele kroppen. Samtidig fordeler der sig i kroppen energibaner, som din energi (Qi) løber igennem. Når du udøver Qi Gong fjerner du blokeringer fra disse baner, og du skaber de bedste betingelser for kroppen og sindet. Akupunktur, Thai Chi og Qi Gong er alle behandlings- og meditationsformer der stammer fra TCM.

Hvordan kan Qi Gong afhjælpe min stress?

De langsomme bevægelser, den kontrolleret værktræning og den rette holdning i Qi Gong styrker og opbygger kroppens ydre og indre kraft. Den mindsker spændinger og skaber ro og balance mellem krop og sjæl. Derfor virker Qi Gong afstressende, befriende og beroligende på de fleste.

Flere studier bekræfter det samme, og har vist både at kunne afhjælpe stress og depression.

I Danmark bliver kræftpatienter ofte undervist i Qi Gong, da kombien af motion og meditation har vist sig at lindre bivirkninger fra kemobehandling, heri blandt hjertekar sygdomme, kvalme, træthed, højt blodtryk og depression.

Hvordan kommer jeg i gang med at afhjælpe stress

Der er mange udbyder af Qi Gong i Danmark, men ikke alle er lige gode. Det er derfor en god idé at finde et sted, der har en dygtig læremester og andre gruppedeltagere, du kan have et socialt forhold til. En del af stederne udbyder prøvetimer, så du kan se hvad det handler om. På vores hjemmeside sportinghealthclub.dk, kan du få en prøvetime for 0,-. Her har du mulighed for at træne med Martin Brogaard, som er en yderst kompetent træner oplært i Kina og med masser af erfaring.

Hvem kan træne Qi Gong?

Qi Gong er for alle. Det er en hyggelig aktivitet, som du kan lave sammen med venner og familie, og det er en god måde at slappe af efter en hård arbejdsdag.

Alle der har udfordringer med stress burde give meditaionsformen en chance. Da det som sagt skaber indre ro og balance.

Ældre personer, der har svært ved at løfte vægte har gavn af motionen, da belastningen ikke er ligeså stor som ved konventionel styrketræning.  Den er dog stadig tilpas udfordrende til at styrke kroppens ydre og indre.

afstressende qi gong øvelser

Slip din stress på kun 10 min med denne Qi Gong rutine

Savner du følelsen af at være i balance, og presser arbejdet lidt for meget på.

Så prøv denne 10 minutters rutine udviklet fra Qi Gong.

I denne rutine skal du fokusere på tre øvelser.

Øvelse 1 og 2 benytter sig af Yin udånding. Her skubber du den overflødige energi (qi) ud af kroppen. Stress ophober Qi i din krop, og derfor er denne øvelse god til at afstresse.

Alle øvelser skal udføres stående.

Startposition

Din fødder peger fremad, knæ let bøjet, skuldrer tilbage og hænder ned langs siden

Tag en dyb vejrtrækning gennem næsen og pust ud af munden. Gentag tre gange.

Øvelse 1 mod stress

Indtag startposition

  1. Mens du trækker været dybt ind, start med at roter dine håndflader udad, bøj derefter i albuen til din håndflade næsten rører dine skuldre. (Saml qi)
  2. Stop i den position og roter nu dine håndflader, så de peger fremad. Mens du puster ud, skub langsomt udad, som hvis du tog en armbøjning med hænderne. (Skub qi ud af kroppen)
  3. Hold dine lunger tomme, mens du lader dine arme falde kontrolleret ned langs siden. (Arme tomme for qi)

Gentag 1 til 3, 12 gange.

Visualiser, at du samler stress op og skubber den ud af kroppen.

Øvelse 2 mod stress

Indtag startposition

  1. Mens du trækker været dybt ind, start med at roter dine håndflader udad, bøj derefter i albuen til din håndflade næsten rører dine skuldre. (Saml qi)
  2. Skub derefter armene ud til siden med håndfladerne forrest, i mens du puster ud. (Skub qi ud af kroppen)
  3. Hold dine lunger tomme, mens du lader dine arme falde kontrolleret ned langs siden. (Arme tomme for qi)

Gentag 1 til 3, 12 gange

Visualiser, at du samler stress op og skubber den ud af kroppen.

Øvelse 3 mod stress

Denne øvelse ligner øvelse 1, dog bliver de udført med en arm og et twist

Indtag startposition

  1. Mens du trækker været dybt ind, start med at roter dine håndflader udad, bøj derefter i albuen til din håndflade næsten rører dine skuldre. (Saml Qi)
  2. Stop i den position og roter din overkrop 90 grader med uret i mens du skubber ud med din venstre hånd.
  3. Hold dine lunger tomme, mens du lader din arm falde kontrolleret ned langs siden. (Arme tomme for qi)
  4. Udfør derefter samme bevægelse med højre ånd, dog ved at dreje mod uret.

Gentag skiftevis venstre og højere side indtil du har gennemført 12 gentagelser med hver arm.

Visualiser, at du samler stress op og skubber den ud af kroppen.

Afslut rutine mend tre dybe vejrtrækninger ud og ind.