Boksning er en super effektiv måde at komme i form på, få selvtillid og lære at forsvare dig selv. Hvis du gerne vil have succes med din boksetræning, er det vigtigt, at du ved, hvordan du udfører de grundlæggende bokseslag. Det gælder uanset, om du har ambitioner om at komme i bedre form eller dyrke boksning som kampsport.

Viden om boksningens grundslag og den rette træning og øvelse er den bedste vej til et solidt teknisk boksefundament.

Men inden vi kommer til slagteknikker, skal vi kort henover begrebet bokseteknik.

Hvad er bokseteknik?

Bokseteknik dækker over den samling af færdigheder og indøvede bevægelser, du bruger i boksning. Det gælder både slag, fodarbejde- og stillinger, overkrops- og hovedbevægelser, samt finter. Det dækker både over offensive og defensive teknikker, samt reaktive og proaktive bevægelser. Der findes mange teknikker i boksning. Vi præsenterer dig de grundlæggende slagteknikker længere nede i artiklen. Med en god bokseteknik kommer du til at bevæge dig flydende og ubesværet rundt og lærer at genere optimal kraft, så dine slag bliver hårdere og mere effektive. Det giver tilsammen mulighed for at opbygge en stærk fysik, få forbedret koordination og teknik samt forblive skadefri.

De grundlæggende boksetekniker

Vejen til de ekstraordinære boksefærdigheder finder du ved at mestre de grundlæggende bokseteknikker, vi præsenter dig for nedenunder. Det bliver dit tekniske fundament, som du senere skal bygge videre på i takt med, at du udvider dit tekniske bokserepertoire. Hvis du får en god basis, bliver det nemmere at tilføje nye teknikker til dit boksearsenal. Det kræver tusindvis af repetitioner og øvelser at få grundslagene på plads. Så fokusér på at blive lidt bedre i hver træningssession. På sigt vil resultaterne og færdighederne følge med. Hvis du vil se hurtigere resultater, kan du overveje at træne med en erfaren personlig træner, som kan få dig hurtigere i form og løfte din tekniske færdigheder.

Boksestillingen

Alt udspringer fra din boksestilling. Du kan enten stå i en ortodoks (højre fod og hånd bagerste) eller uortodoks kampstilling (venstre fod og hånd bagerste). Du vil som hovedregel have din stærkeste hånd og fod bagerste, så du kan levere dit hårdest mulige slag og have det bedste afsæt fra gulvet. Nogle boksere har også evnen til at skifte mellem ortodoks og uortodoks kampstilling i kortere og længere sekvenser for at forvirre modstander. Det giver dem mulighed for at sætte effektive offensive kombinationer og undvigende defensive manøvre ind.

Sådan indtager du din kampstilling:

  • Start med at sætte fødderne skulderbredt fra hinanden og sænk dig ned i din kampstilling (bøj benene).
  • Sæt din stærkeste hånds fod bagud og hold dine fødder skulderbredte imens.
  • Din vægt skal være jævnt fordelt på benene med 50%-50% på hvert ben.
  • Kroppen er afslappet, men fast og balanceret.
  • Du kan arbejde med at vægtforskyde dig lidt frem og tilbage hen over fødderne, ligesom du vipper lidt frem og tilbage. På den måde får du følelsen af, hvordan du kan flytte din kropsvægt hen over din base for support.

 

Jab

Jab er det vigtigste og mest udbredte slag i boksning. Det er det længste stød, du har, og du bruger det til at holde afstand til modstanderen og skabe åbninger til opfølgninger. Du kan samtidigt bruge jabbet til at måle afstand, så du ved, hvornår din modstander er inden for rækkevidde til dit kryds. Hvis du har et godt jab kan du bruge det til at tage initiativ i kampen og til en vis grad diktere den. Det er derfor vigtigt, at dit jap er hurtigt og præcist, samtidig med at du lære at komme hurtigt tilbage til en god dækkeposition. Sådan slår du et jab:

  • Start i din kampstilling
  • Slå din forreste hånd fremad ved at rotere torso og sæt af med bagerste ben. Din hånd og albue ender i skulder højde og vil være i en udstrakt position når du rammer dit mål med en vandret knytnæve.
  • Sørg for at holde din hånd, albue og skulder afslappet, men med en fast og god struktur, når du støder dit jab. Det vil overføre mest mulig kraft til dit mål, samtidigt med at du kan tage rekyllet fra slaget, så du ikke bøjer håndleddet.
  • Sørg for straks at trække din arm tilbage og dække dig efter dit jab.

 

Lige højre

Den lige højre også kaldet kryds er et af de mest kraftfulde slag i boksning. Krydset slås med din bagerste hånd, der krydser over din midterakse (centerlinje) mod din modstanders hoved. Du rammer dit mål med en udstrakt arm og vandret knytnæve. Slaget involverer en drejning af din torso og hofte, som generer et kraftfuldt slag. Du vil ofte vælge at bruge krydset som en opfølgning på et jab, der vil gøre slaget endnu mere kraftfuldt. Det skyldes, at du kan bruge din jab arm til at genere mere kraft, når du trækker tilbage og støder dit kryds. Det giver en større rotation i torso og hoften. For at udføre dit kryds skal du gøre følgende:

  • Et solidt kryds starter i en stærk boksestilling.
  • Indledningsvis placerer du din vægt på dit bagerste ben og kommer op på fodbalden, hvorefter du slår din bagerste hånd fremad, imens du drejer din overkrop og hofte med i slaget og vægtforskyder dig lidt hen over dit forreste ben.
  • Her ”griber” du din rotation med forreste ben, hofte, og skrå mavemuskulatur, så du er i fuld balance og klar til næste slag eller bevægelse.
  • Det er vigtigt, at du som begynder træner med fokus på at være mere i balance, når du roterer og vægtforskyder til dit forreste ben.
  • Sørg for at rotere dig tilbage til din solide boksestilling og få hælen i gulvet igen.
  • Ligesom med alle andre slag, så sørg for hurtigt at få din arm tilbage i en solid forsvarsposition.

 

Venstre hook

Det venstre hook er en boksteknik med masser kraft i, hvor du slår et cirkulært slag mod modstanderen hoved eller krop. Det cirkulære slag kan slås i mange vinkler, men i boksning slås det som regel med 90 grader i albueleddet. Du slår med din forreste hånd, hvor du skaber kraft ved at rotere din krop fra venstre side mod højre og overføre rotationskraften til dit slag. Venstre hook er en effektive måde at bryde igennem modstanderen parader og skabe nye åbninger til opfølgende slag. Et teknisk korrekt hook slås således:

  • Start fra din boksestilling
  • Vægten placeres på det forreste ben, hvorefter du kommer op på fodbalden og drejer din torso og derefter hofte mod højre og bringer din venstre arm op i skulderhøjde og slår armen i en cirkulær bevægelse med 90 grader i albueleddet, så din knytnæve rammer modstandernes ansigt eller krop.
  • Når du drejer over din forreste fod, kan du med fordel tænke på, at du nærmest skruer dig ned i gulvet eller tværer et cigarskod ud.
  • I slutposition har du en vægtfordeling der heder 60-40 på bagerste ben. Da du kommer over her og ”griber” din rotation.
  • Dit slag kan slås med en vandret eller vertikal knytnæve.
  • Husk altid at rotere din venstre hæl tilbage og ned i gulvet igen og få din arm tilbage i en solid parade efter dit hook.

 

Højre hook

Dit bagerste hook er et cirkulært slag, der slås mod hovedet eller kroppen, ofte som et modangreb eller opfølgning. Dit højre hook er mere kraftfuldt end dit forreste hook. Slaget er dog en anelse langsommere og efterlader dig mere åben og sårbar. Det er derfor vigtigt, at du sætter dit højre hook godt op, når det kommer til din positionering, timing, strategi og afstandsbedømmelse. For at slå et perfekt højre hook, skal du gøre følgende:

 

  • Start fra din solide kampstilling.
  • Placér vægten på dit bagerste ben, hvorefter du drejer din overkrop, kommer op på forfoden og rotere din hofte med, mens du bringer din højre arm op og i skulderhøjde og videre rundt i et cirkulært slag på 90grader, så du rammer præcist med knytnæven.
  • I slutposition har du en vægtfordeling der heder 60-40 på forreste ben. Da du ”griber” din rotation på forreste ben.
  • Træk hånden tilbage og dæk dig efter dit slag.

Du kommer ikke udenom at træne utallige højre hooks, hvis du gerne vil blive en bedre bokser.

 

 

Venstre uppercut

Et uppercut er et opadgående slag, hvor du angriber modstander hage eller krop med stor kraft. Slaget har en vertikal cirkulær bane, hvor du driver kraften fra gulvet op igennem dine ben og krop mod dit mål. Slaget kan ofte bruges til enten at slå imellem din modstanders parader eller slå ham ud af dem.

For at udføre din venstre uppercut:

 

  • Start fra en stærk kampstilling.
  • Slå dit uppercut med forreste arm, hvor du lægger vægt over forreste ben og kommer op på fodbalden og rotere en anelse imens du roterer din overkrop og hofte en smule. Idet du drejer din venstre arm op og indad så din knytnæve rammer modstanderen vandret.
  • Det er vigtigt, at du roterer din krop tilbage og straks får hælen i gulvet og forbliver i god balance efter slaget.
  • Husk at trække din arm tilbage til en solid bokseparade, så du står stærkt til dit næste træk.


Højre uppercut

Din bagerste hånds uppercut er langt mere kraftfuld og skadende sammenlignet med dit venstre uppercut. Ligesom med bagerste hånd hook, er den dog både langsommere og åbner dig mere op end din forreste hånds uppercut. Det handler derfor om at anvende din højre uppercut på det helt rette tidspunkt. Derfor kommer dette slag ofte først i spil midt i eller som afslutning på en slagserie. Slaget slås mod hagen eller kroppen, og kræver god præcision, teknisk kunnen og timing for at være effektivt. En solid uppercut, giver dig flere muligheder for at skabe åbninger i modstanderens forsvar. Sådan slår du en god højre uppercut:

 

  • Start fra en stærk kampstilling.
  • Placér din vægt på bagerste ben, kom op og pivotere hen over fodbalden imens du drejer din krop mod venstre og drejer armen op og indad i en vertikal bue, så din knytnæve rammer solidt på modstanderens hage eller krop.
  • Efterfølgende trækker du dit slag tilbage i en solid parade.
  • Sørg for at gribe din rotation i venstre i side af kroppen, så du stabiliserer din krop.
  • Husk at trække din hånd tilbage til en solid parade efter slaget og kom tilbage og find din kampstilling.

 

 


Jab og lige højre kombination (1-2)

1-2 er den mest grundlæggende kombination i boksning. Når du anvender kombinationen succesfuldt, bruger jabbet til at løfte modstanderens hage op, så du kan lande dit kryds. Du kan både bruge kombinationen til at opbygge momentum i kampen eller sætte længere slagserie i gang. For at udføre en solid 1-2 slagkombination skal du gøre følgende:

  • Start fra en solid kampstilling.
  • Indled kombinationen med at træde ind i et solidt jab og følg så op med dit kryds, så du sammensætter de to basisslag til en kombination.
  • Imens du øver din 1-2 kombination, skal du tænke på at koordinere arme og fødder. Så du træder frem med forreste ben og slår dit jab og trækker bagerste ben op og rotere hoften på krydset.
  • Sørg for hele tiden at trække din slaghånd tilbage i en god parade, så du ikke åbner dig selv for modangreb.
  • Du skal være i god balance og have et let og godt forarbejde.

Når du arbejder med slagkombinationer skal du fokusere på at bevare en fast rytme og timing. En jævn og kontinuerlig rytme mindsker unødige åbninger imellem slagene.

 

 

Træning af de fundamentale bokseteknikker

Mens du træner de fundamentale bokseslag, lærer du at angribe din modstander fra forskellige vinkler og afstande. Du får derfor gradvis en forståelse for, hvordan du kan bruge slagene til at skabe eller udnytte forskellige åbninger i din modstanders forsvar og bruge dem effektivt og resolut.

De boksteknikker, vi har præsenter for dig, kan alle øves i skyggeboksning, på sandsæk, på plethandsker, tekniske træningsøvelser og i sparring. Ideelt set vil du gerne gøre brug af alle træningsværktøjerne og metoderne, da de hver især har nogle særlige fordele, som er med til at udvikle dine boksefærdigheder. Men det hele afhænger altid af dine egne træningsmål.

Stol på processen, så kommer resultaterne

Mestring af slagteknikker kræver tid, tålmodighed og masser af repetition. I sidste ende handler det om at have det sjovt og nyde processen. I takt med, at du får etableret en regelmæssig træning, vil du kunne se en udvikling af din teknik og din fysik. Stol på processen, og resultaterne vil komme helt naturligt. Ved at få etableret en god basis bliver det langt mere motiverende og sjovt – ikke mindst fordi din udvikling vil stige brat.

Så der ikke andet for end at jabbe, hooke og uppercutte dig løs til et godt bokseteknisk slagfundament!