Introduktion til vigtigheden af en professionel hjemmeside for personlige trænere
Du hæmmer dig selv gevaldigt, hvis ikke du har en professionel hjemmeside, som potentielle kunder kan finde og kontakte dig på. I dagens digitale tidsalder foregår flere og flere ting online. Folk finder det, de søger på nettet, og det gælder også deres kommende personlige træner. Læs med og få den nødvendige viden til at få din egen hjemmeside op at køre.
Kom godt fra start som personlig træner læs vores artikel “Få succes som personlig træner”
Din hjemmeside som dit brand og visitkort
Det en del af dit brand: Din hjemmeside vil ofte fungere som et førstehåndsindtryk for nye potentielle klienter, der googler sig frem til en personlig træning. Den kommer til at afspejle din professionalisme, dine kompetencer og service.
Det er et visitkort til verdenen. Fordi din hjemmeside altid er tilgængelig, kan den genere leads og salg døgnet rundt. Det er derfor vigtigt, at du gør dig umage eller får løst opgaven godt, så du får maksimalt udbytte af din tilstedeværelse på nettet.
Fordele og ulemper ved at have en professionel personlig træner hjemmeside
Fordele
Din professionelle hjemmeside opbygger tillid og er med til at legitimere din personlig træningsforretning for nye potentielle kunder. Du kan samtidigt etablere sociale beviser for at din træning virker ved at dele anmeldelser, billeder eller videoer af træningsudbytte og forandringer. Det øger folks tillid til dig yderligere og øger chancen for, at du får leads, som du kan sælge træningsforløb til.
En investering der betaler sig flere gange tilbage, hvis du formår at opsætte og vedligeholde din hjemmeside ordentligt. Det inkluderer f.eks. at dele content i form af blogindlæg, der er relevante for din målgruppe. På denne måde snævrer du din målgruppe ind, hvilket øger din chance for at få kvalitets leads, som er nemmere at lukke.
Din side, din mission og værdier. Vigtigst af alt er hjemmesiden stedet, hvor du kan kommunikere med autenticitet og dele dine værdier, perspektiver og træningstilgange. Du giver kommende klienter et indblik i din forretnings- og træningsverden.
Det er et online markedsføringsværktøj, der er nemt og effektivt. Folk kan både finde dig organisk (gratis) eller gennem betalt annoncering på søgemaskiner som Google. Med den rette opsætning af hjemmeside og annonceringskampagne får du et værktøj til at skrue op og ned for din lead generering. Det betyder, at du kan skrue op for betalt annonceringer, når du har plads i kalenderen og få leads, som du kan lukke til nye træningsforløb.
Ulemper
Men der er også ulemper: Det tager tid at udvikle en hjemmeside, hvor alt fra at det skriftlige indhold, tage billeder, videoer, design og rykke rundt på hjemmeside elementer er en krævende proces. Har du økonomien til det og mangel på tid, kan du også betale dig fra det meste besvær. Du slipper dog ikke for at være i dialog med websitedesigneren, der skal bruge dit input for at ramme din ideale klient og lave en side, der repræsenterer dig og din forretning autentisk.
Det koster oftest få penge af registrere et domæne og en årlig registreringsafgift. Udover dette skal du også betale for en serviceplads til din hjemmeside (webhotel), der sørger for, at din side er sikker, understøttet og vedligeholdes regelmæssigt.
Designer du på egen hånd, uden at have forstand på kodning, så anbefaler jeg du benytter WordPress sammen med et webside builder program som Avada eller Elementor, hvor du kan bruge templates, rykke rundt på elementer, tilpasse farver og skrifttyper. Det koster selvfølgelig også. Benytter du tredjeparts applikationer (som f. eks. bookingsystem) på din side, ender du også oftest med punge ud. De fleste af disse omkostninger er beskedne beløb hver for sig, men kan til sammen løbe op i fin sjat penge på månedlig, kvartals eller årlig basis.
Det er en løbende tidsmæssig investering at opretholde og drive din personlig træner hjemmeside, hvis du vil rangere højt på Google. Googles algoritme kræver nemlig regelmæssige opdateringer af relevant indhold for din målgruppe.
Tips til layout og design af din personlige træner hjemmeside
Design og brugervenlighed er en fundamental del af din hjemmeside. Tingene går stærk på nettet, og folk gider sjældent at bokse med besværlige hjemmesider. Sørg derfor for, at din brugergrænseflade er brugervenlig, så brugerne kan navigere rundt nemt og finde de oplysninger, de søger hurtigt.
Responsivt webdesign: Optimering for alle enheder
Din hjemmeside skal fungere godt på både computer og mobil. Kommer folk ind på din hjemmeside fra telefonen, skal alle dine elementer på hjemmeside stå skarpt. Ellers risikerer du at miste mange potentielle leads.
SEO: Nøglen til Høj Rang på Søgemaskiner
For at komme ud til din målgruppe, skal din hjemmeside rangere højt i søgeresultaterne. Det er de færreste, der bladrer flere sider igennem på Google, når de skal finde det, de søger. Du skal derfor efterstræbe en høj placering.
Byg tillid med testimonials: Vigtigheden af klientudtalelser
Vis nye potentielle klienter, hvad tidligere klienter siger om dit arbejde. Det øger din chance for at lande leads og få salg i hus. Folk er altid skeptiske over for, hvad du siger om dig selv, men kan sjældent negligere, det andre fortæller om dig.
Publicer din portefølje af resultater, hvis du ligger inde med billeder og videoresultater af dit arbejde med nuværende og tidligere klienter. Et billede siger mere end 1000 ord.
Integrering af booking og tidsplanlægning: Gør det nemt for dine klienter
Overvej at integrere booking og tidsplanlægning. Det giver dig mulighed for at slippe for længere sms-korrespondenser, samtidigt med at du gør det nemmere for både dig selv og dine kunder. Du opgiver dog en vis fleksibilitet og kontrol over din kalender, hvor det bliver sværere for dig at stable dine timer i blokke.
Folk skal nemt kunne tag kontakt til dig døgnet rundt uden at forstyrre dig. Gør derfor brug af en kontaktformular, der sender de nødvendige informationer du skal brug til at ringe din potentielle kunder op, når det passer dig.
Databeskyttelse og vedligeholdelse: Vigtige aspekter af din hjemmeside
Vær sikker på at du beskytter og behandler folks data ordentligt på din hjemmeside. Det er lovpligtigt.
Det er vigtigt at din hjemmeside opdateres og vedligeholdes for at den holder sin rangering. Det kan du gøre igennem blogindlæg og artikelskrivning eller ved tilføje nyt indhold.
Dette bør din personlig træner hjemmeside indeholde
Forsiden: Dit online visitkort og første indtryk
Forsiden er den vigtigste del af din hjemmeside. Det er der, de fleste ender, når de søger på dig. Den skal først og fremmest lede folk til at tage handling. I tilfælde med personlige træning, vil du nok sigte efter, at brugeren enten skal tage kontakt, booke en online prøve/introduktionstime eller købe et forløb.
En fængende hero, en kort beskrivelse af dig, og hvad du tilbyder, hvad andre siger om dig og flere call to actions.
Om dig: Præsentation og personlig branding
Dit website skal også være til de mere omhyggelig eller nysgerrige, som gerne vil læse mere om dig. Du skal give dem mulighed for at blive klogere på, hvem du er, hvad du står for, og hvad du tilbyder.
Dine ydelser: Detaljeret gennemgang af træningstilbud
Du kan overveje at uddybe din træningsydelser yderligere i en side for sig selv. Her kan du sætte flere ord på, hvad du tilbyder af træningsformer, tilgange og forløb.
Klientanbefalinger: Byg tillid og troværdighed
Saml en række anbefalinger fra tidligere og nuværende klienter. Det vækker tillid, som er alfaomega for, at din hjemmeside kan konvertere leads.
Kontaktoplysninger: Gør det let at nå dig
Folk skal have mulighed for at kontakte dig. Du vil gøre det nemmere for dig selv og andre, hvis du lader dem udfylde en kontaktformular. På den måde kan du kontakte leads, når det passer dig.
Booking og betaling: Effektiviser din service
Er du varm på idéen om booking, kan du med fordel tilføje booking som en call-to-action på de forskellige sider, og som alene stående side. På samme vis, kan du også overveje at inkludere betalingsintegration, så folk betaler for deres træning online på din side. I forlængelse heraf, kan det være værd at overveje at have prissektion på hjemmesiden, så folk nemt kan se og vælge deres træningspakke eller forløb.
Vis dine resultater: Billeder og videoer, der taler
Ligger du inde med billeder og videomateriale af træningsresultater med klienter, kan dog så med fordel dele disse i en sektion for sig selv. Det giver yderligere validitet, tillid og større incitament for den besøgende til at tage kontakt.
Sådan kommer du i gang: Fra valg af platform til launch
Beslutning om webdesign: Gør-det-Selv vs. Hyre en professionel
Beslut dig for, om du vil hyre en webdesigner eller gøre det selv: Det er en afvejning af, om du foretrækker at investere tid i selv at udvikle din hjemmeside eller betale dig fra det. I sidste ende er den bedste løsning, den der passer bedst til dit skema og økonomi.
Valg af platform til hjemmesideopbygning
Vælg din platform til at opbygge din hjemmeside. Med en enkelt Google søgning, får du masser kompetente bud på potentielle platforme. Fælles for de fleste er, at du kan tage udgangspunkt i templates og tilføje og rykke rundt på elementer, ændrer skrifttyper, farver, billeder og videoer og alt andet, du finder nødvendigt. De fleste DIY platforme integreres med wordpress. Her er tre gode bud:
- Wix er nok af de mest populære og anerkendte brugervenlige DIY-platform for hjemmesider, hvor du nemt kan udarbejde din egen hjemmeside.
- Squarespace er andet solidt bud på en DIY-platform, som er brugervenlig og tilbyder gode design muligheder for selv den mest teknologi skræmte.
- Avada gør det muligt opsætte din egen hjemmeside med et hav af muligheder.
Designprocessen af din hjemmeside
Design din hjemmeside: Start med forsiden og inkluder dernæst de sektioner og sider, du anser som en vigtig del at dit online visitkort. Husk du med fordel kan tage udgangspunkt i en færdiglavet skabelon og rette den til løbende.
Integration af nødvendige funktioner på din hjemmeside
I takt med du designer din side, er det også her, du skal integrere de nødvendige funktioner, der skal gøres brug af på din hjemmeside. Det kan være kontaktformularer, booking og betalingsløsninger, webshop eller noget helt fjerde.
Husk du kan altid finde hjælp på nettet, og særligt YouTube, når du oplever udfordringer eller problemer, mens du designer din hjemmeside.
Vigtigheden af at sikre dit domænenavn
Ved du allerede, hvad din hjemmeside skal hedde, så køb dit domænenavn i dag, så andre ikke løber med det. Du kan benytte udbyder som dandomain, one.com eller undersøge om din designer platform tilbyder en pakkeløsning med domænenavn, som gør det billigere og nemmere.
Udvikling af indhold målrettet din målgruppe
Når designoverfladen er færdig, så skal du udarbejde tekstindholdet. Under denne proces skal du huske at skrive målrettet til din målgruppe. Skriv ind til deres behov og vis dem, hvordan du kan hjælpe dem med at få dem i mål med deres træningsønsker.
Brugen af billeder og videoer til forstærkning af budskabet
Læg billede og video materielle op: Match gerne billede og filmmaterielle til de forskellige sektioner og det skriftlige indhold. Det giver et bedre og skarpere budskab til dine potentielle klienter.
SEO Optimering af din hjemmeside
Seo optimering: Seo står for search engine optimization, eller søgemaksine-optimering. Og når der er styr på alt andet, er det tid til at seo-optimere din side. De fleste designerplatforme har en indbygget hjælp, du kan gøre brug af. Det handler om at få styr på selve undersidernes overskrifter, underoverskrifter og beskrivelser. Samtidigt er det vigtigt, at du løbende får gentaget nødvendige seo nøgleord, som du mener dine målgrupper gør brug af, når de søger på de ydelser, du tilbyder.
Vigtigheden af løbende test og tilpasning
Test løbende din side, så du sikrer dig, at den er responsiv, så den agerer som den skal både på mobil og computer.
Design- og udviklingsprocessens fleksibilitet
Det sjældent en lineær proces, og det vil ofte falde naturligt at vende lidt frem og tilbage imellem de forskellige processer, fordi der dukker ting op undervejs. Det er eksempelvis meget almindeligt, at designelementer skal tilpasses, når du ændrer på tekstindhold og omvendt.
Lancering: At gå live med din hjemmeside
Når alt spiller, er det tid til at publicere hjemmesiden. Husk ikke at blive grebet af at overperfektionerer det hele, for så bliver du aldrig færdig. Der er altid noget, der kan blive bedre, men perfektionisme kan også være en form for overspringshandling. Du kan jo altid opdatere eller tilføje funktioner senere hen.
Markedsføring: næste skridt efter lancering
Du er nået i mål med din hjemmeside, og den spiller på alle cylindre. Den er klar til konvertere leads derudaf, som du er klar til at lukke. Du kan dog med fordel på egen hånd eller med hjælp opsætte en eller flere markedsføringskampagner, som du kan køre, når du har brug for at få fyldt kalenderen op. Kort sagt, kan du fodre din konverteringsmaskine mere, hvis du udarbejder et godt markedsføringsapparat, og derfor få flere leads og salg.
Opsummering og opfordring til handling
Du har nu lagt an til at tage din træningsforretning til nye højder. Nu er det bare om at tage springet og få lavet den hjemmeside, så du får en stærkere og forbedret online tilstedeværelse. Og husk. Det er faktisk sjovt. Det handler jo om dit yndlingsemne.
Læg en kommentar