Fra 0-100: Din personlige træningsforretning kommer ikke lige så hurtigt op i fart, som en sportsvogn, desværre. Det tager tid at komme op i omdrejninger og skabe momentum. Til gengæld kommer du hurtigst op i fart, hvis du handler klogt, smart og effektivt med din tid og ressourcer. Læs artiklen igennem, så du får alle de gode råd til at komme stærkest muligt fra start.

Det starter med passion: Passion afgør i stor grad om du bliver en succesfuld personlig træner eller ej. Det handler ikke kun om din passion for træning. Du skal først og fremmest have lysten, viljen og evnerne til at videregive passionen for træning hos din klienter. Det er helt afgørende, at du kan vække den indre ild hos dem, så de ser frem til hver session med dig. Lykkes det for dig, bliver det meget nemmere at fastholde dine klienter.

Læs om de 5 bedste apps på markedet til en personlig træner

Personlig træner Job: Du høster, hvad du sår

Du får intet foræret som personlig træner, hvor fast månedsløn oftest er en by i Rusland. Opsøgning af potentielle klienter og salg af træningsforløb er du selv ansvarlig for.

Det tager tid at få klienter: Den største udfordring som færdiguddannet personlig træner, er at opbygge et fast kliantel og indtægt. Derfor skal du være opsat på at være dækket ind økonomisk i opstartsfasen. Enten ved at have andre indtægter eller have sparret op til omkring seks måneders udgifter. Mange nye trænere vælger derfor ofte at undervise flere hold og stå i reception. Det giver dig også mulighed for at få fat i nye klienter, mens du har en fast indtjeningskilde.

Forbered dig på at ligge utallige ubetalte arbejdstimer i at opbygge og udvikle din forretning. Hvis du ikke sår frø rundt omkring, så kan du heller ikke forvente at høste noget. Du skal tage handling. Kom ud og opsøg og kontakt potentielle kunder – gør opmærksom på dig selv! Plej din relationer og snak med folk – du ved aldrig, hvem der bliver klienter i din forretning. Nogle kunder kommer først uger eller måneder efter en eller flere snakke. Du høster, hvad du sår – så sørg for at så frø rundt omkring og vand dem.

Boost din forretning med en hjemmeside

Vælg det perfekte arbejdssted som personlig træner: Find din ideelle træningsomgivelse og øg din succes!

Du har mange arbejdsmuligheder som personlig træner. Hvert sted har forskellige fordele og ulemper. Det er op til dig at vurdere eller afprøve, hvor du og din forretning passer bedst ind.

Bliv træner i et kommercielt center som Pure Gym eller SATS

Det kommercielle center har massevis af medlemmer, og her får du rig mulighed for at opbygge din kundebase. Samtidigt slipper du for det administrative arbejde med at skrive og sende regninger og holde styr på dine udgifter. Oftest er workshops- og videreuddannelsestilbud ligeledes en del af pakken.

Fordele Ulemper
Marketingsevner og markedsføringskraft. Dårlig betalt.
Stor nuværende/potentiel klientbase. Ledelsen kan se dig som udskiftelige og derfor behandle dig dårligere.
Videreudvikling og uddannelsesmuligheder. Stor udskiftning af personlige trænere.
Mindre tidsbrug på administration. Kan være urealistiske høje salgskrav.
Tilbyder en bred vifte af træningsmuligheder og services. Lille til ingen opmærksomhed og mentoring af træner.
Stor mængde udstyr. Drives ofte udelukkende for profit og ikke passion.

Personlig træner studio

Træningsstudio tilbyder som regel en ”a la carte” model, hvor medlemmerne selv kan vælge de services, de vil have. Fokus er som regel på god service og at tiltrække folk, der er godt stillet økonomisk. Selve stederne er ofte små, stille og rene.

Fordele Ulemper
Højere løn end i kommercielle træningssted. Mindre personale – færre personlige trænere du kan lære af eller sparre med.
Mere personlig kontakt med ledelsen. Mindre nuværende og potentielle klienter.
Bedre stillet og mere dedikeret klientel. Du skal selv markedsføre dig for at tiltrække klienter.
Mere udstyr ledigt og til rådighed.
Tiltrækker ofte seriøse og dygtige træner.
Pæne og professionelle faciliteter.

Dit lokale træningscenter og mindre kæder med fokus personlig trænere

Træningscenter – Nogle træningscentre benytter en brugsret model, hvor du lejer dig ind på månedsbasis med fast leje. Her får du som selvstændig træner ret til at bruge alle deres faciliteter. Det holder dine udgifter nede, samtidig med at du får alle fordelene ved at være selvstændig træner. Visse steder hjælper også med markedsføring og promovering igennem kursustilbud, leads, hjemmeside og sociale medie post.

Fordele Ulemper
Lav og stabil omkostning. I stor stil selv ansvarlig for egen marketing og promovering.
Kan fastsætte eget skema og arbejdstid. Ansvarligt for alt administrativt arbejde.
Højere timeløn. Mindre klientbase.
Selvstændig med lille risiko og investering.
Gode og funktionelle træningsfaciliteter.
Højere trænerniveau, som du kan lære af.
Stort antal trænere du kan lære af og sparre med.

Bliv personlig træner online

Online-træning bliver stadig mere udbredt og kan være en måde for både dig og din klient at spare tid og penge. Det kræver blot en computer og internet for at du kan træne folk på verdensplan.

Fordele Ulemper
Større skema fleksibilitet. Du er selv ansvarlige for egen markedsføring og promotion.
Mulighed for yderligere indtægt, selvom du træner klienter i et træningscenter. Du ansvarlig for det administrative arbejde.
Planlægger selv skema og arbejdstid Du har ingen kontrol over udstyr der til rådighed.
Du kan træne klienter selv når du skadet eller syg. Isoleret fra andre træner, som du kan sparre og lære af.
Du kan undervise lige meget hvor du er i verdenen. Svære at opbygge dybere relationer med din klienter og derfor fastholde dem.
sværere at rette og vejlede klienter.

Undervis i kundens hjem

Nogle klienter efterspørger grundet en travl hverdag hjemmetræning, hvor du tager hjem til vedkommende og træner og underviser dem. Rollen kan enten være på freelance basis eller igennem en virksomhed. I dansk øjemed vil det sandsynligvis være som freelance/selvstændig.

Fordele Ulemper
Ingen udgifter udover transport. Du skal selv udvikle egen træningssystem og adaptere til forholdene.
Kan nemt få ry som den lokale træner. Du kan ikke lære fra andre personlige trænere.
Kan markedsføre dig selv meget lokalt og præcist. Konstant transport og rejsetid.
Isoleret og ensomt.
Du er udelukkende ansvarlige for at markedsføre dig selv og din forretning.

Du har også andre muligheder: Listen her dækker kun de mest udbudte modeller. Men du kan f.eks. tilknytte dig sportsklubber, atletiskforeninger eller lægefaciliteter eller noget helt fjerde. Se dig derfor omkring og stil skarpt på, hvad du søger og ønsker. Find et sted, hvor du kan udvikle dig personligt og professionelt.

Har du overvejet at blive træner i Dubai læs vores artikel om hvordan du gør hér

Artiklen fortsætter under billedet

succes som personlig træner

Mester salg og skab succes som personlig træner

Du er ikke kun personlig træner, du er også markedsføringsmand, sælger, kommunikatør, revisor og coach på en gang. Visse opgaver og tidsmæssige forpligtelser kan du købe dig til. Husk tid er penge. Undersøg dine muligheder. Du kan f.eks. overveje at anskaffe dig en revisor eller et regnskabsprogram.

Sælg, sælg, sælg: Hvis du har det som de fleste nyuddannede personlige trænere, finder du det sikkert svært at sælge dine ydelser. Salg er en hel central del af at arbejde som selvstændig træner. Du er måske jordens bedste træner, men uden klienter er det lige meget.

Husk alt har en pris: Intet er gratis, og derfor koster det også at træne personligt med dig. Det er op til dig at sikre, at dine klienter får det udbytte, de betaler for.

Få styr på salget

Salgets to hovedelementer: Start altid med at forstå dine potentielle klienter og sæt dig ind i deres situation. Det giver dig mulighed for at præsentere og gøre dine færdigheder meningsfulde for dem. Hvis du gør det ordentligt, så vælger de at arbejde med dig fremfor andre.

Salg er en færdighed, som du lærer over tid på samme måde, som en hvilken som helst træningsøvelse. Og ligesom med træningen, så bliver du bedre og ser resultater igennem et utal af repetitioner, tekniske forbedringer og erfaring.

Sådan hjælper du dine klienter: Vær så detaljeret og præcis som muligt, når du beskriver, hvordan du kan hjælpe dine klienter. Hjælper du dem f.eks. med at tabe sig, blive mere tonet, få større baldemuskulatur eller noget helt andet.

PT salgssituationen 101

Sælg resultater ikke forløb: Forstå din potentielle klients mål og præsenter dem for planen, der løser deres udfordringer og problemer. Forklar, hvordan du bringer dem i mål og gør det kort og simpelt.

Kører indsigelser af banen: Indsigelser er en normal del af en salgsproces – så bliv komfortabel og venner med dem. Det er vigtigt at du tackler dem tidligt. Pris er ofte den mest almene indsigelse. Sørg derfor for altid at sælge værdi, før du nævner prisen. Hvis du demonstrerer din værdi, burde prisen ikke være en forhindring. Ved mindre de slet ikke har råd til en træner. Tilpas og arbejde rundt om deres indsigelser. Sælger du dig selv for billigt, sender det også et signal om, at du alligevel ikke er særligt meget værd.

Vær kreativ, hvis nødvendigt: Som selvstændig er kreative on-the-fly justeringer en del af jobbeskrivelsen. Hvis du møder uforudsete indsigelser, efterspørgsler og spørgsmål, så tackl dem efter bedste evne. Nogle gange kan det være en fordel at spille med åbne kort og sige, at du vil gå hjem og researche spørgsmålet og vende tilbage. Det giver troværdighed.

Kom ud på markedet

Markedsfør dig selv: Begynd straks at markedsføre dine færdigheder. I takt med at du får erfaring, kan du markedsføre dine resultater med forskellige klienter. Start med at identificere, hvad der adskiller dig fra andre trænere. Du skal vide, hvorfor du er et bedre valg end andre trænere. Alt sammen så du kan fremhæve det for dine potentielle klienter.

For at få succes skal du gøre følgende to ting: Gør et fantastiske arbejde og sørg for at alle ved det!

Kom ud på gulvet straks: I starten kan det være en ide at træne folk, du kender gratis for at forbedre din kompetencer eller få video/billeder og resultater, du senere kan bruge som markedsføring. Samtidigt er det god markedsføring, at folk kan se dig undervise klienter i træningscenteret.

Lær mere om salg og marketing: Søg selv efter information, råd og tips omkring salg og markedsføring online, i bøger eller blandt kollegaer. Overvej at tage et salgskursus, hvis du føler du har behov for det. Nogle træningssteder tilbyder også salgskurser og workshops. F.eks. tilbyder Sporting Health Club et salgskursus til deres trænere, som ender med at være gratis, når du sælger et forløb til dit første lead.

Bliv en anerkendt ekspert inden for din niche: Markedsfør dig selv og skil dig ud!

Start med at skabe en niche: Vælg et område eller emne, du vil specialisere dig inden for. I starten kan du arbejde med en bred vifte af klienter og emner, indtil du på sigt finder ud af, hvad der driver dig. Find ud af, hvad for et område og hvilken type klienter, du brænder for at hjælpe.

Skil dig ud ved at blive en ekspert: Vælg et emne, du elsker, og gå i dybden med det. Tilegn dig dybdegående viden og teoretiske og praktiske erfaring inden for området. Udover at din undervisningskvalitet stiger, så stiller du dig også stærkere på markedet. Senere kan du fordybe dig og tillære andre emner.

Markedsfør dig selv ordentligt: Når du har fastlåst dig på en niche, skal du markedsføre dine specifikke færdigheder og kompetencer til potentielle klienter inden for området. Folk skal med tiden tænke på dig, når de tænker på nichen og omvendt.

Fortæl verden om din niche eller som i det mindste dit nabolag.

5 effektive tips til at sprede ordet om din PT-forretning

  • Gør et fantastisk arbejde: Den mest effektive markedsføring er kvalitetsarbejde. Producer resultater og få dine klienter i mål, og opbyg en stærk relation til dem på vejen. Sørg for altid at henvise folk, der ikke matcher dine kompetencer. Når du gør et fantastisk arbejde, så skaffer dine nuværende klienter dig nye klienter.
  • Få styr på dit elevatorpitch: Du skal være i stand til at forklare potentielle klienter, hvad der gør dig anderledes i to sætninger. Hvis ikke du kan forklare det kort og simpelt, så kan ingen.
  • Skriv om din niche enten igennem en blog, på sociale medier eller uddel foldere eller noget fjerde. Du skal brande dig selv ved at dele værdifuld information om din niche til folk.
  • Snak: Afhold gratis seminarer eller workshops til nuværende klienter og potentielle klienter. Reklamér for det i dit lokalområde og træningscenter med flyers. Bed dine klienter sprede ordet. Det giver dig mulighed for at tiltrække nye klienter og styrke forholdet med de eksisterende klienter.
  • Sociale medier: Kom på de sociale medier, og del hvad du laver, information og hjemmesider, blogs og gennem anbefalinger af bøger, din klienter kan gøre brug af.

personlig træner niche

Plej dig selv – du er din forretnings eneste medarbejder

Det kan være overvældende og hektisk at være nystartet personlig træner. Pludseligt har du flere roller og arbejdsopgaver, du skal jonglere rundt med på en og samme tid. Forbered dig på de mange ubetalte arbejdstimer, der ligger i den forretningsudvikling, der er en del af jobbet.

Du er forretningens eneste medarbejder, og du skal derfor sørge for at organisere din tid så effektivt som muligt. Få styr på dine kalender hurtigst muligt og book opgaver ind i den konsekvent. Det sikrer at du udnytter din tid så effektivt som muligt og får løst dine opgaver.

Tag dig af dig selv: Lad være at fylde din kalender op med så mange arbejdstimer på gulvet og udenfor at din kvalitet falder. Du skal også have tid til dig selv, så du kan få trænet, spist og slappet af ordentligt. Kvalitet slår altid kvantitet – så sørg for, at du har energi og overskud til det ekstra fokus, opmærksom og detaljegrad, det kræver at levere kvalitetsundervisning.

Husk dig selv

Walk The Talk: Husk at planlægge din egen træning ind – din fysik og udseende spiller en stor rolle som træner. Sørg for at være i form og praktiser, det du prædiker. Det gør det nemmere at tiltrække klienter. Hvis du ikke selv kan holde en ønskelig fysik, hvordan skal dine klienter så købe ind på det produkt eller de services, du tilbyder?

Lær og implementer: Evnen til at formidle og overføre viden til dine klienter er essentiel. De skal lære at tage ejerskab over deres træningsprogram og øvelser. Når du formidler og overfører principielle forståelser til dine klienter, får de også bedre resultater. Det fører til flere henvisninger og mere guld i banken.

Det gælder også dig selv: Lige så snart du har lært noget nyt på uddannelse, kurser eller workshops så implementer det i egen træning og undervisning af dine klienter. På den måde får du anvendt din nye viden og erfaringer i praksis, så de bliver integreret i din værktøjskasse.

Vær dig selv, lad være med at prøve at være en anden – autenticitet går aldrig af mode. Samtidigt kommer du til at opbygge den forretning, du ønsker og tiltrækker den type klienter, du gerne vil have. Hvis ikke du formår dette, risikerer du langsomt men sikkert at brænde ud.

Vær og lev din passion, så kommer du til at arbejde hårdere og bidrage mere positivt til træningsfeltet. Hvis du vågner op og ser frem til at skabe en god dag – kommer du længere end de andre.

Tag handling, lær, integrer og reflekter

Handling slår altid overanalysering: For at få ting til at ske, må du ud at tage handling og skabe din egne erfaringer. Men det hjælper altid at handle ud fra et mere velinformeret grundlag. Men lad være med at udskyde handlinger, fordi du overanalyser og komplicerer opgaver.

Handle, Lære, integrere og reflektere: Når du lærer noget nyt, så integrer det ved at handle på det med det samme. Derefter kan du reflektere over, hvordan din integration lykkedes, og hvad du kan gøre bedre næste gang.

Husk, det tager tid at implementere nye vaner. Det sker ikke fra den ene dag til en anden. Så arbejd tålmodigt, fokuseret og disciplineret med at implementere de gode vaner og udvikle din forretning.

Bliv en procent bedre end dagen før.

Kom i sving

Så det i gang! Du har nu fået viden og inspiration til dit videre arbejde og forretningsudvikling. Nu er det bare om at komme i gang og få taget handling. Begynd med at lægge en plan for din forretning og eksekver den.

Husk at “imperfect action, beats inaction everytime”. Hvis du venter på, at du er 100 procent klar, så kommer du aldrig i gang. Så kom ud og prøv ting af og få implementeret de ting, der virker, og tilpas dem som ikke gør. Visse frø kræver mere vanding end andre, så pas på med at dømme din tiltag ude for hurtigt.