Top 6 gode grunde til et bootcamp forløb er noget for dig.

Som du sikkert allerede har opdaget, så er fitness bootcamps meget populære for tiden. Flere grupper af mænd og kvinder mødes med deres personlige træner 2-3 gang om ugen for at tabe sig eller tage på i muskelmasse.

Det kan for udenforstående godt se lidt forvirrende ud, når en håndfuld personer render rundt imellem hinanden, sveder og optager en masse udstyr i fitnesscenteret. De ser dog ofte ud til at have det sjovt, og du har måske allerede overvejet at joine en bootcamp.

Her giver vi dig 6 gode grunde til du skulle overveje en bootcamp.

1.Du får en overall sund træning

De fleste bootcamps er udformet, så du kommer igennem alle fire træningskomponenter: Muskelstyrke, kondition, muskeludholdenhed og smidighed. Det gør, at din krop bliver mere effektiv på alle parameter, og du bygger en overall sund fysik. Der eksisterer mange træningsformer, hvorpå du kan komme igennem disse parametre. Nogle trænere fokuserer på kropsvægtstræning og vægte, andre på kampsportstræning. Vælg den træningsform, der passer bedst til dit humør og personlighed, så kommer du længst.

2.Du kan følge din udvikling

På et bootcamp forløb måler træneren ofte løbende deltagernes kropskomposition på en avanceret In-body måler. Hér ser træneren på, hvor meget fedt, væske og muskelmasse, du har i kroppen. Den første måling bliver brugt som baseline, og du vil herfra kunne følge med i din udvikling igennem forløbet. Det gør, at du bliver motiveret, når du kan se, din fedtprocent falder og din muskelmasse stiger. Det er også en god måde at få et reality check, når du har været lidt for doven og din fedtprocent går op.

bootcamp

3.Bootcamp er billigere end 1-til-1 personlig træning

Hvis du går og tænker på at få en personlig træner, men du synes, at det er en uoverkommelig udgift, så kan et bootcamp forløb være et udmærket alternativ. Når du deltager på et bootcamp forløb, får du essensen af at have en personlig træner til en billigere penge. Det gør du, da du deler udgifterne med de andre 5-6 deltagere på holdet. Det er selvfølgelig ikke helt det samme som at have en personlig træner for sig selv. Det er dog det tætteste, du kommer uden at skulle slippe alt for mange slanter.

4.Du bliver klogere på træning

Ligesom med en 1-til-1 personlig træning bliver personer, der hopper på et bootcamp forløb ofte klogere på træning og kost. Træneren underviser ikke kun deltagerne i udførelse af træningsøvelser. Han fortæller også, hvorfor du skal lave dem, eller hvorfor du skal følge de kostråd, der bliver givet. Du har efter endt forløb ofte en lang bedre forståelse for kost og træning og kan selv implementere din viden i din hverdag. Rigtig mange har kunne omstille deres viden til praksis og føre en sund livsstil efter en endt bootcamp forløb.

5. Bootcamp forløb er sjove og motiverende

Der hvor et bootcamp forløb for alvor adskiller sig fra et normalt personlig træner forløb, er, at du er flere om at blive undervist. Det kan gøre træningen sjovere og mere motiverende. Deltagerne på holdet kan hjælpe og konkurrere mod hinanden alt efter, hvilken type de er. Der kan også være mere varieret træning, når I er flere. I kan lave andre øvelser end normalt, hvor I bruger hinandens kropsvægt.

6.Du får styr på dine kostvaner

Som tidligere nævnt giver et bootcamp forløb dig viden om kost og træning. Ofte har den personlig træner et mål, om at du skal have bedre styr på din kost. Kosten spiller en stor rolle, når du enten vil tabe dig eller tage på i muskelmasse. De fleste vil efter et bootcamp forløb have mere styr på, hvor store mængder de må spise af forskellige madvarer. Det gælder selvfølgelig alt efter hvilket mål, du har med træningen.

Mange trænere i Sporting Health Club udbyder bootcamps. Så hvis du har tænkt at hoppe på et hold, kan du kontakte os her. Så finder vi den personlige træner, der passer til dig.

Har du i stedet overvejet en 1-til-1 personlig træning, kan du læse om, hvordan du vælger den rigtige hér.