Tab dig ved at gå: I dette blogindlæg vil du lære, hvordan du taber dig 5 kilo på 11 uger ved at gå 10.000 skridt om dagen.

Lyder imponerende ikke?

Læs med, når vi giver dig tips og tricks til, hvordan du taber dig ved at gå.

Hvor mange km er 10.000 skridt?

10.000 skridt svarer til ca. 8 km. Det lyder umiddelbart af meget, men vi vil til sidst i dette indlæg fortælle dig, hvordan du kan gøre det til en leg.

Hvad er fordelene ved at gå 10.000 skridt om dagen?

Så hvor kommer de 10.000 skridt egentlig fra? Det er sådan set bare et tal, som er nemt at huske og nemt at sætte en milepæl omkring. Det skal dog ikke tage væk fra, at 10.000 skridt om dagen kan gøre en stor forskel.

Ved at gå oftere kan du forvente mange helbredsforbedringer. Du får styrket din kondi, forbrænder kalorier, får stærkere knogler og mindsker din risiko for udvikling af hjertesygdomme. Du mindsker også chancen fo type 2-diabetes, osteoporose og visse kræftformer. Mange oplever også, de sover bedre om natten efter at have været mere aktive.

Det er dog ikke kun det fysiske, som bliver styrket af, du går 10.000 skridt om dagen. Det har også en effekt på det psykiske. Mange oplever et større overskud i hverdagen, en bedre koncentrationsevne, en lindring af angst og stress. De får generelt et mere positivt livssyn med øget selvtillid og selvværd. Så 10.000 skridt er et lille “health hack”, sammenlignet med hvor intensivt det er.

 

Hvor mange kalorier forbrænder man ved at gå 10.000 skridt?

Måske har du et mål om at tabe dig, og du overvejer, om du kan tabe dig ved at gå. Det kan du absolut.

At gå er ikke særligt intensivt, og du kan gå i sammenhæng med andre daglige aktiviteter. Det kan være, du skal gå en tur med hunden, købe ind eller lytte til det seneste afsnit af din yndlingspodcast.

Hvis man går 10.000 skridt om dagen vil man typisk forbrænde omkring 280-480 kalorier om dagen. Det afhænger selvfølgelig af faktorer som din vægt, hastighed, køn og meget mere. Du kan beregne mere præcist, hvor mange kalorier du forbrænder ved at bruge denne gå-beregner.

Du kan også bruge et sportsur som et Apple Watch. Det kan give et fornuftig estimat på, hvor mange kalorier du forbrænder ved at gå.

Men tænk på, hvad 10.000 skridt om dagen kan gøre for dig i det lange løb.

Hvis du gør det til en vane, kan du i løbet af en uge forbrænde mellem 1960 og 3360 ekstra kalorier!

Dette er en simpel måde at skabe et kalorieunderskud på, og ved at gøre det dagligt kan du helt sikkert komme i bedre form.

Artiklen fortsætter under billedet.

10000 skridt

 

Hvad kan jeg forvente at tabe mig om ugen?

For at finde ud af, hvor meget du kan forvente at tabe dig ved at gå 10.000 skridt dagligt, skal vi først tale om kalorieunderskud.

Du skal være i et kalorieunderskud for at tabe dig. Det kan vi ikke komme udenom, uanset hvad den seneste fitnessguru måtte fortælle dig. Du kan læse meget mere om kalorieunderskud hér.

Hvis du ønsker at tabe dig, kan et fornuftigt kalorieunderskud ligge på 2.000 kalorier om ugen, som svarer til et dagligt underskud på 285 kalorier.

Det stemmer overens med, hvor mange kalorier du vil forvente at forbrænde ved at gå 10.000 skridt dagligt, så det gør vores regnestykke nemmere at udregne.

Hvis du er i et kalorieunderskud på 2.000 kalorier, vil du tabe 0,45 kg. om ugen!

Lad os så sige, at du har et mål om at tabe 5 kg. Så kan du forvente, at det vil tage ca. 11 uger at nå det, hvis du ellers overholder dit ligevægtsindtag af føde.

For nogle lyder dette vægttab måske ikke så imponerende, men du ønsker ikke at skynde processen alt for meget. Læs hér hvorfor.

Hvis du stadig er med os, får du her nogle tips og tricks til, hvordan du kan gøre det til en vane at gå 10.000 skridt om dagen!

 

Sådan gør du 10.000 skridt til en vane.

Som de fleste andre vaner er begyndelsen ofte sværest. Du føler dig måske udmattet, dine fødder gør ondt, du begynder at føle dig mere sulten.

Disse er alle normale oplevelser i starten, da du har introduceret din krop til noget nyt og udfordrende. Med tiden vil det ikke være noget, du lægger mærke til, men det er stadig vigtigt at holde styr på, hvordan du kommer til at holde fast i vanen.

Gør dine gåture nemmere ved “temptation bundling”.

Hvis du ikke kan komme i gang med din gåtur, kan du prøve en metode, der kaldes “temptation bundling”. Med denne metode parrer du en handling, du gerne vil udføre med den vane, du skal oparbejde. Du kan for eksempel lytte til en podcast, mens du går en tur, eller du tager hunden med ud for at få luft. Der er masser af måder at gøre vanen attraktiv på.

For at vanen bliver nemmere at følge, kan du starte med at gå mindre ture. Derefter øger du uge for uge længden af dine gåture. På et tidspunkt vil du nå de 10.000 skridt, og det vil føles lettere end havde du startet ud med de 10.000 skridt.

For at gøre det til en tilfredsstillende vane at gå 10.000 skridt om dagen, skal du have en måde at belønne dig selv på. Alt lige fra at se et afsnit af dit yndlingsserie til at spise en snack (husk blot at holde styr på kalorierne).

Et andet godt tip er at anskaffe dig en ansvarlighedspartner. Det kan være alt lige fra, at du krydser af i din kalender og markerer hver dag, du opfylder dine skridtmål. Det kan også være en ven, en partner eller en personlig træner, afhængigt af hvor ambitiøs du vil være.

Med disse tricks er jeg sikker på, at du kan nå dine gå-mål!

Hvis du kunne lide denne blog, så sørg for at dele den med en ven som ville finde det interessant.